اخبار

دومین نشست عکاسی «حضور لحظه ها، حضور خلاق»

دومین نشست عکاسی حضور لحظه ها، حضور خلاق

دومین نشست “حضور لحظه‌ها، حضور خلاق” با حضور کمال الدین شاهرخ، داریوش عسگری، ناصر افراسیابی، حسین حاجیلری و سید حسن اطیابی و اعضای انجمن عکاسان قم، عصر روز چهارشنبه ۱۹ دیماه ۱۳۹۷ در نگارخانه اشراق برگزار شد.

به گزارش سایت قم‌فتو، رئیس انجمن عکس بسیج هنرمندان کشور در دومین نشست “حضور لحظه‌ها، حضور خلاق” نهمین دوسالانه عکس قم با بیان اینکه هنر عکاسی در مقایسه با سایر هنرها از علاقه‌مندان بیشتری برخوردار است، اظهار کرد: قدرت رسانه، توجه خاص و ویژه نسل جوان و نگاه متفاوت آن‌ها سبب شده تا اتفاقات خوب این چنینی در استان رقم بخورد.

کمال‌الدین شاهرخ با اشاره به اینکه حاصل ۹ دوره تجربه در برگزاری دوسالانه‌ های استان باید بسیار مطلوب‌تر باشد، عنوان کرد: متاسفانه محتوا و شکل کار حرفه‌ای نیست و مواردی چون کپشن‌نویسی رعایت نشده‌ است و چیدمان مناسب آثار از نکات مهمی است که همواره لازم است مورد توجه قرار گیرد.

عضو هیئت مدیره انجمن عکاسان ایران با اشاره به اینکه تولید مجموعه عکس نیازمند برنامه‌ریزی و تفکر بسیار است، خاطرنشان کرد: متاسفانه به‌ دلیل زحمت بسیار مجموعه در مقایسه با تک‌عکس، عکاسان علاقه بسیاری به تولید مجموعه ندارند و این درحالی‌ است که تولید مجموعه از امتیازات برجسته عکاسان به‌شمار رفته و سبب پیشرفت چشمگیر آن‌ها می‌شود.

وی با بیان اینکه تمایل نداشتن عکاسان به شنیدن انتقاد آثارشان مانع پیشرفت آن‌ها می‌شود، عنوان کرد: فضای مجازی بستر مناسبی برای تایید عکس نیست و این نگاه عامیانه به کرار به‌ضرر عکاسان خواهد بود و حذف نگاه عکاس از تولید آثار خاص دیگر پیامد عکاسی موبایلی و فضای مجازی است که اکنون گریبانگیر عکاسان ما شده‌ است.

مدیر واحد عکس بعثه رهبر معظم انقلاب در سازمان حج و زیارت در توصیه به عکاسان قم ابراز کرد: شهر قم پر از موضوعات داغ است که عکاسان می‌توانند به خوبی از آن‌ها استفاده کنند و یک عکاس توانا باید بتواند با آثار خود جامعه را به سمت اصلاحات رسانده و عموم مردم را از ریز و درشت وقایع باخبر سازد. همچنین خاطرنشان کرد که نگاه عالی، تلاش بسیار، ادیت مناسب و ارائه مطلوب ۴ رکن اساسی عکاسی به‌شمار می‌رود که امید است همواره مورد توجه عکاسان و علاقه‌مندان قرار گیرد.

داریوش عسگری با اظهار این موضوع که عکاسی صرفا داشتن ابزار و دانستن تکنیک نیست، اظهار کرد: در گذشته کسانی‌ که دارای این قابلیت بودند عکاس شمرده می‌شدند، اما در حال حاضر چنین نیست. وی با بیان اینکه با ورود دیجیتال به عکاسی دنیای دیگری به‌رویمان باز شده‌است، افزود: اکنون نداشتن خطا و استفاده از هنر در تولید آثار اهمیت به‌سزایی داشته و مبنای کار سنجش آن‌ها قرار می‌گیرد.

همچنین با اشاره به ضرورت داشتن ذهن خلاق و فعال برای عکاسان ادامه داد: با توجه به اثرگذاری عکاسان در هدایت اذهان عمومی و تولید محتوای بصری، آثار باید با فکر، اندیشه و برنامه‌ریزی همراه باشد و شناسایی لحظه‌ها، شناخت و آنالیز سوژه مناسب از دیگر توانایی‌های یک عکاس مطرح است.

عسگری ویژگی‌های “عکس خوب” را مورد اشاره قرار داد و عنوان کرد: عکس خوب باید شامل عناصر خبری چون کی، کجا چگونه و .. باشد، همچنین همه عکس‌ها باید دارای کپشن و استیت‌منت که بیانگر اطلاعات عکس و۵ نوع نگاه عکاس است، باشد و نکته اینکه عکاسان مطرح به‌طور تصادفی عکاس خوبی نشده‌اند، بلکه آگاهانه و با تکرار مکرر به این مهم دست یافته‌اند.

وی افزود: عکاسان آماتور نیز می‌توانند گاهی عکس خوبی بگیرند اما این موقتی است و به‌طور دائم رخ نمی‌دهد. همچنین با اشاره به اینکه موضوعات مختلفی در شهر قم وجود دارد، تصریح کرد: عکاسان قمی می‌توانند با فکر به‌دنبال سوژه‌های مختلف رفته و عکس‌های هنری بسیاری ثبت کنند.

وی با بیان اینکه ارتباط برقرارکردن با سوژه‌های انسانی از الزامات است، ادامه داد: زمانی‌ که با سوژه انسانی سر و کار دارید باید مدت زمان بیشتری صرف کنید تا بتوانید با مخاطب ارتباط برقرار کنید و همچنین در عکاسی شهری باید المان‌های گویا وجود داشته و از کادرهای مناسب استفاده شود.

سید حسن اطبایی در ادامه نشست با بیان اینکه ژانر عکاسی تبلیغات پیشرفت چشمگیری داشته و بازار مناسبی برای ورود نسل جدید عکاسان است اظهار کرد: خلاقیت عنصر موثری در عکاسی تبلیغات است و داشتن این مهم برای ارائه آثار خلاقانه و هنری لازم است.

وی با اشاره به ضرورت بهره‌مندی عکاسان از اخلاق هنری و پایبندی به آن، افزود: متاسفانه کمتر شاهد این مهم هستیم و حضور با اخلاق هنرمندان کمتر مشاهده می‌شود و راه‌ حل درمان اینگونه معضلات فرهنگسازی و اطلاع‌ رسانی است که توجه بیشتر عکاسان را می‌طلبد.

اطبایی با اشاره به اینکه عکاسان تبلیغاتی باید حرف‌های نو و بدیعی داشته باشند، ادامه داد: نگرش بازاریابی برای سوژه‌های عکاسی تبلیغات الزامی است و از عملکرد خود آگاهی کامل داشته باشد.

وی مثلث عکاسی را مورد اشاره قرار داد و عنوان کرد: برای عکاس ماهرشدن لازم است از سه ضلع دانش، بینش و عشق بهره‌مند بود. همچنین در پایان خاطر نشان کرد: عکاسان باید زحمت تلاش مداوم و آنلاین بودن را به دوش بکشند تا به نگاه جدیدی که مختص خودشان است، دست یابند.

برای دیدگاه ها کلیک کنید

جوابی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محبوب ترین

بالا